عمرك شوفت شبح لواحد ميت ماشي ورا النعش بتاعه وسط الناس ؟
عمرك شوفت شبح لواحد ميت ماشي ورا النعش بتاعه وسط الناس ؟
أنا بقى شوفت ،
وما أعرفش ليه أنا بالذات ال شوفت دا بعنيا ،
خليني أقولك الأول إني ساكن لوحدي في بيت صغير على السكة الحديد ،
ماليش أي جيران غير بيت بتاع عريس وعروسة متجوزين من سنة تقريبا ،
ورغم كدا كنت بسمعهم كل ليلة يتخانقوا مع بعض على مصروف البيت والأكل والحاجات دي ،
وبصراحة أنا كنت أعرف إن العريس دا كان بيشرب مخدرات ،
ويدوب كان يرجع كل ليلة والزعيق يشتغل بينه وبين مراته ..
لتكملة القصة اضغط على الرقم 2 في الصفحة التالية 👇
وفي ليلة رجعت من شغلي بالليل مرهق جدا ، علشان كدا نمت بسرعة
وما صحتش غير على صريخ الستات وصوت الميكروفون بيعلن إن العريس ال جنبي دا مات ،
بيقولوا كالعادة كان راجع بالليل سكران ووقع من فوق السلم ومات ،
وشوفت مراته ازاي كانت بتقلع في شعرها من الانهيار وتغسل وشها بالتراب ،
وفضلت ساعات طويلة قاعد وسط الناس على ما الجثة خرجت وصلينا عليها الضهر واتجهنا بيها على المقابر..
لكن وأحنا في الطريق ، شوفت مشهد وقف له شعر راسي ، شوفت شبح الميت ماشي ورا النعش وسط الناس ؟
أنا ساعتها ما بقتش مصدق ال أنا شايفة وارتعبت ، وبصيت في وجوه الناس ، هل حد شايف ال أنا شايفه؟
جاوبت على نفسي .لا ،، أنا ال لوحدي شايف دا ،بعد كدا حسيت إني رجلي نملت ، وجسمي كله بقى لوح تلج ،
وخصوصا إن الشبح دا بصلي وشاور عليا بأيده ،
لتكملة القصة اضغط على الرقم 3 في الصفحة التالية 👇
ودا ال خلاني أقف برا شارع المقابر ، والشبح يكمل طريقه وسط الناس ،
وفضلت واقف لحد الميت ما أندفن ،
ولما الناس طلعت ببص لقيت شبح الميت بردو طالع وسطهم وماشي ورا مراته ،
وكان بيبصلها بصات غريبة ، وكأنه عايز يتخانق معاها تاني ،
رغم إن الست كانت ماشية مش دارية بنفسها من الحزن …
روحت يا جماعة وأنا مش لاقي أي تفسير لل شوفته،
وبالليل حسيت إني زهقان ومخنوق ،
علشان كدا فتحت البلكونة ال بتبص على السكة الحديد ،
كانت الكارثة الكبيرة اني لقيت نفس الشبح جاي ماشي على شريط السكة الحديد ،
وتحت البلكونة بتاعتي يقف ويشاور عليا للمرة التانية ،
وزي العادة أنا أتسمرت مكاني من الخوف ،
لتكملة القصة اضغط على الرقم 4 في الصفحة التالية 👇
ولقيته وقف قدام البيت ال جنبي ،نفس البيت ال كان ساكن فيه ،
وال نايمة جواه دلوقت مراته وفضل يحدف الباب والشبابيك بالطوب ،
وبعدين يبصلي فجأة ويشاور عليا ،
وفضل على الحالة دي لحد ما قرآن الفجر قرب ،
وطبعا نزلت أصلي الفجر وحكيت لامام المسجد على ال شوفته ،
وسألته ليه الشبح كان بيشاور عليا ، وليه كان يحدف الباب بتاع مراته بالطوب ؟
وكان رد الشيخ عليا رد صادم أوي
لما قالي : الشبح دا بيتعذب يا ابني ،،هو بيشاور عليك علشان انت كل ليلة كنت بتمسع خناقه مع مراته ،
عايزك تروح تشهد بدا ، وتقول إن مراته هي ال قتلته ..
ساعتها أنا سكت وعنيا برقت
وسألته : هو معقول مراته تكون هي ال قتلته؟
ويرد الشيخ ويقول : وارد جدا يا بني طالما كان بيبصلها بغل وجه يحدف الباب بالطوب ،
لتكملة القصة اضغط على الرقم 5 في الصفحة التالية 👇
وتاني يوم يا جماعة ، لقتني رنيت جرس مراته ولما فتحت
سألتها : ممكن تقوليلي بصراحة . إنتي ال قتلتي جوزك؟
والغريب لقيت الست ابتسمت ابتسامة مخيفة ،
وقالت أيوة أنا ال قتلته ، إنا ال رميته من فوق السلم وهو جايلي سكران بالليل ..
ولقيت الست فضلت تضحك وترقص في الصالة ،
ودا ال خلاني أتأكد ٱنها بدأت تفقد عقلها ، وبالفعل أمها وأختها سكنوا معاها ،
ورغم كدا الست طلعت في يوم فوق السطح ورمت نفسها من فوق وماتت ،
وأتقفل بيت جيراني للابد ورغم كدا ،
كل ليلة بصحى على صوت خناق جاي من بيت جيراني وكأن أشباحهم بيطلعوا كل يوم بالليل علشان يكملوا خناق ..
تمت ..